Apostolien teot,
luku 17
Apostolien teot,
luku 19

Apostolien teot, luku 18

luotu 21.3.2025 klo 13:26

muokattu 21.3.2025 klo 14:32


Sisällys

1–6 Työ Akhaiassa alkaa
7–11 Puolitoista vuotta Korintissa
12–17 Prokonsuli laillistaa kristinuskon
18–23 Paavalin pitkä kierros
24–28 Apollos Efesossa ja Korintissa

Työ Akhaiassa alkaa

muokattu 21.3.2025 klo 13:26

1. Sen jälkeen Paavali lähti Ateenasta ja meni Korinttoon. 2. Siellä hän tapasi erään Akylas nimisen juutalaisen, joka oli Pontosta syntyisin ja äsken tullut Italiasta, ja hänen vaimonsa Priskillan. Klaudius oli näet käskenyt kaikkien juutalaisten poistua Roomasta. Ja Paavali meni heidän luoksensa. 3. Ja kun hänellä oli sama ammatti kuin heillä, jäi hän heidän luoksensa, ja he tekivät työtä yhdessä; sillä he olivat ammatiltaan teltantekijöitä. 4. Ja hän keskusteli synagoogassa jokaisena sapattina ja sai sekä juutalaisia että kreikkalaisia uskomaan. 5. Ja kun Silas ja Timoteus tulivat Makedoniasta, oli Paavali kokonaan antautunut sanan julistamiseen ja todisti juutalaisille, että Jeesus on Kristus. 6. Mutta kun he vastustivat ja herjasivat, pudisti hän vaatteitansa ja sanoi heille: "Tulkoon teidän verenne oman päänne päälle! Viaton olen minä; tästedes minä menen pakanain tykö."

1. Paavali lähti sitten Ateenasta ja meni Korinttiin. 2. Siellä hän tapasi Aquilan, Pontoksesta kotoisin olevan juutalaisen, ja tämän vaimon Priscillan. He olivat äskettäin tulleet Italiasta, koska Claudius oli karkottanut Roomasta kaikki juutalaiset. Paavali meni heidän luokseen 3. ja jäi työskentelemään heidän kanssaan, sillä heillä oli yhteinen ammatti; he olivat teltantekijöitä. 4. Joka sapattina Paavali kävi keskusteluja synagogassa ja koetti taivuttaa uskoon sekä juutalaisia että kreikkalaisia. 5. Kun Silas ja Timoteus saapuivat Makedoniasta, Paavali oli jo kokonaan antautunut julistamaan sanaa. Hän todisti juutalaisille, että Jeesus on Messias, 6. mutta juutalaiset väittivät herjaten vastaan. Silloin hän pudisti pölyn vaatteistaan ja sanoi: "Tulkoon teidän verenne teidän itsenne päälle! Minä en enää ole teistä vastuussa. Tästedes puhun pakanoille." ©

 

Paavali oli raha-asioissa tarkka ja aralla tunnolla. Hän korostaa toistuvasti, ettei ole sananjulistaja saadakseen tästä toimesta taloudellista hyötyä eikä tahdo olla kuormaksi kenenkään kukkarolle (1. Tess. 2:9, 2. Tess. 3:8, 1. Kor. 4:12, 2. Kor. 7:2). Toisessa kirjeessään (2. Kor. 11:7–8) apostoli moittii sarkastisin sävyin korinttilaisia, jotka arvostavat huijarisaarnaajia enemmän kuin häntä, vaikka nuo teeskentelijät ovat Paavalista poiketen lypsäneet rahaa seurakunnalta.

Filippi ja Korintti.
Filippi ja Korintti.

Paavali mainitsee, että hän ei pyytänyt tukea Korintin seurakunnalta, vaikka joutuikin kärsimään puutetta heidän parissaan – mutta tilanne korjaantui, kun ”Makedoniasta tulleet veljet” toivat hänelle rahaa (2. Kor. 11:9). Sekä Filippi että Tessalonika sijaitsivat Makedonian provinssissa, kun taas Korintti oli Kreikassa Akhaian alueella. Lähdettyään Filippistä Tessalonikan kautta Korinttiin Paavali olisi siis poistunut Makedoniasta.[1]

Nämä ohimenevät huomiot kirjeissä vastaavat täysin Apostolien tekojen selontekoa. Erityisesti kuvaus Paavalin varhaisimmasta toiminnasta Korintissa (j. 1–3) on valaiseva. Vaikka Paavali toistuvasti mainitsee elättäneensä itsensä käsityöllä, hänen tarkka erikoisalansa teltantekijänä paljastuu ainoastaan Luukkaan kertomuksesta. Eikä siinä vielä kaikki: Luukas mainitsee myös (j. 4–5}, että kun Silas ja Timoteus tulivat Makedoniasta, Paavali pystyi omistautumaan kokonaan Jumalan sanan julistamiselle.

Miksi näiden matkatoverien saapuminen sai Paavalin, muutenkin melko omistautuneen saarnaajan, suuntautumaan täysipainoisesti evankeliointiin? Koska juuri he toivat hänelle Filippin seurakunnan rahalahjan, jonka vuoksi hänen ei enää tarvinnut elättää itseään telttoja valmistamalla. Silas ja Timoteus ovat siis nuo mainitut (2. Kor. 11:9) ”veljet, jotka tulivat Makedoniasta”.[2] Kiintoisinta on, ettei Luukas mainitse rahalähetystä suoraan eikä edes välttämättä tiennyt siitä – hän tiesi vain silminnäkijänä, mihin Paavalin tarmo nyt suuntautui.

Kommentoi tätä katkelmaa

Puolitoista vuotta Korintissa

7. Ja hän lähti sieltä ja meni erään Titius Justus nimisen jumalaapelkääväisen miehen tykö, jonka talo oli aivan synagoogan vieressä. 8. Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin. 9. Ja Herra sanoi yöllä näyssä Paavalille: "Älä pelkää, vaan puhu, äläkä vaikene, 10. sillä minä olen sinun kanssasi, eikä kukaan ole ryhtyvä sinuun tehdäkseen sinulle pahaa, sillä minulla on paljon kansaa tässä kaupungissa." 11. Niin hän viipyi siellä vuoden ja kuusi kuukautta opettaen heidän keskuudessaan Jumalan sanaa.

7. Hän lähti heidän luotaan ja asettui Titius Justus -nimisen jumalaapelkäävän miehen taloon, joka oli aivan synagogan vieressä. 8. Kuitenkin synagogan esimies Crispus tuli uskoon, ja myös koko hänen perhekuntansa uskoi Herraan. Monet muutkin korinttilaiset, jotka kuuntelivat Paavalia, tulivat uskoon, ja heidät kastettiin. 9. Eräänä yönä Herra sanoi näyssä Paavalille: "Älä pelkää, vaan puhu edelleen, älä vaikene. 10. Minä olen sinun kanssasi. Kukaan ei käy sinun kimppuusi eikä tee sinulle pahaa. Tässä kaupungissa on paljon minun kansaani." 11. Niin Paavali viipyi puolitoista vuotta korinttilaisten keskuudessa ja opetti heille Jumalan sanaa. ©

 

Kommentoi tätä katkelmaa

Prokonsuli laillistaa kristinuskon

12. Mutta Gallionin ollessa Akaian käskynhaltijana juutalaiset yksimielisesti nousivat Paavalia vastaan ja veivät hänet tuomioistuimen eteen 13. ja sanoivat: "Tämä viettelee ihmisiä palvelemaan Jumalaa lainvastaisella tavalla." 14. Ja kun Paavali aikoi avata suunsa, sanoi Gallion juutalaisille: "Jos olisi tehty rikos tai häijy ilkityö, olisi kohtuullista, että minä kärsivällisesti kuuntelisin teitä, juutalaiset. 15. Mutta jos teillä on riitakysymyksiä opista ja nimistä ja teidän laistanne, olkoot ne teidän huolenanne; niiden tuomari minä en tahdo olla." 16. Ja hän ajoi heidät pois tuomioistuimen edestä. 17. Niin he kaikki ottivat kiinni Soosteneen, synagoogan esimiehen, ja löivät häntä tuomioistuimen edessä, eikä Gallion välittänyt siitä mitään.

12. Mutta sitten, Gallion ollessa Akhaian maakunnan käskynhaltijana, juutalaiset nousivat yksissä tuumin Paavalia vastaan. He veivät hänet käskynhaltijan tuomioistuimen eteen 13. ja sanoivat: "Tämä mies houkuttelee ihmisiä palvelemaan Jumalaa lainvastaisella tavalla." 14. Mutta ennen kuin Paavali ehti vastata, Gallio sanoi: "Juutalaiset! Jos olisi kyseessä rikos tai törkeä ilkityö, olisi oikein ja kohtuullista, että kärsivällisesti kuuntelisin teitä. 15. Mutta kun te riitelette sanoista ja nimistä ja omasta laistanne, se on teidän asianne. Siinä minä en rupea tuomariksi." 16. Hän ajoi heidät pois tuomioistuimen edestä 17. eikä välittänyt vähääkään, kun kansanjoukko kävi käsiksi Sosteneeseen, synagogan esimieheen, ja pieksi hänet avoimesti oikeuspaikalla. ©

 

Kommentoi tätä katkelmaa

Paavalin pitkä kierros

18. Mutta Paavali viipyi siellä vielä jonkun aikaa; sitten hän sanoi veljille jäähyväiset ja purjehti Syyriaan, mukanansa Priskilla ja Akylas; hän oli leikkauttanut tukkansa Kenkreassa, sillä hän oli tehnyt lupauksen. 19. Ja he saapuivat Efesoon; sinne hän jätti heidät. Ja hän meni synagoogaan ja keskusteli juutalaisten kanssa. 20. Ja he pyysivät häntä viipymään kauemmin, mutta hän ei suostunut, 21. vaan sanoi heille jäähyväiset ja lausui: "Minä palaan jälleen teidän tykönne, jos Jumala suo." Ja hän lähti purjehtimaan Efesosta. 22. Ja noustuaan maihin Kesareassa hän vaelsi ylös Jerusalemiin ja tervehti seurakuntaa ja meni sitten alas Antiokiaan. 23. Kun hän oli viettänyt siellä jonkun aikaa, lähti hän matkalle ja kulki järjestään kautta Galatian maakunnan ja Frygian, vahvistaen kaikkia opetuslapsia.

18. Paavali viipyi Korintissa vielä jonkin aikaa. Sitten hän hyvästeli veljet ja lähti purjehtimaan kohti Syyriaa yhdessä Priscillan ja Aquilan kanssa. Hän oli Kenkreassa leikkauttanut hiuksensa, koska oli antanut uhrilupauksen. 19. Kun he saapuivat Efesokseen, Paavali erosi matkatovereistaan. Hän meni sitten synagogaan ja keskusteli siellä juutalaisten kanssa. 20. Nämä pyysivät häntä jäämään pitemmäksi aikaa, mutta hän ei suostunut 21. vaan hyvästeli heidät sanoen: "Tulen kyllä uudelleen luoksenne, jos Jumala suo." Sitten hän purjehti Efesoksesta, 22. nousi Kesareassa maihin ja jatkoi edelleen Jerusalemiin. Hän tervehti seurakuntaa ja matkasi sitten Antiokiaan. 23. Viivyttyään siellä jonkin aikaa hän lähti taas matkaan, vaelsi Galatian ja edelleen Frygian halki ja rohkaisi kaikkialla opetuslapsia. ©

 

Kommentoi tätä katkelmaa

Apollos Efesossa ja Korintissa

muokattu 21.3.2025 klo 14:32

24. Ja Efesoon saapui eräs juutalainen, nimeltä Apollos, syntyisin Aleksandriasta, puhetaitoinen mies ja väkevä raamatuissa. 25. Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen. 26. Hän rupesi rohkeasti puhumaan synagoogassa. Mutta kun Priskilla ja Akylas olivat häntä kuunnelleet, ottivat he hänet luokseen ja selvittivät hänelle tarkemmin Jumalan tien. 27. Ja kun hän tahtoi mennä Akaiaan, niin veljet kehoittivat häntä siihen ja kirjoittivat opetuslapsille, että nämä ottaisivat hänet vastaan. Ja sinne saavuttuaan hän armon kautta oli suureksi hyödyksi uskoon tulleille. 28. Sillä hän kumosi suurella voimalla julkisesti juutalaisten väitteet ja näytti kirjoituksista toteen, että Jeesus on Kristus.

24. Efesokseen tuli Apollos, Aleksandriassa syntynyt juutalainen, joka oli etevä puhuja ja tunsi kirjoitukset perin pohjin. 25. Hänelle oli opetettu Herran tie, ja pyhää intoa hehkuen hän julisti sanaa ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta hän tunsi vain Johanneksen kasteen. 26. Apollos alkoi rohkeasti puhua synagogassa. Kuultuaan hänen julistustaan Priscilla ja Aquila ottivat hänet huostaansa ja perehdyttivät hänet tarkemmin Jumalan tiehen. 27. Kun Apollos sitten halusi lähteä Akhaiaan, veljet kannustivat häntä ja kirjoittivat opetuslapsille, että nämä ottaisivat hänet suopeasti vastaan. Akhaiaan saavuttuaan hän Jumalan armosta oli suureksi avuksi uskoville. 28. Kaikkien kuullen hän vakuuttavasti kumosi juutalaisten väitteet ja osoitti kirjoituksiin vedoten, että Jeesus on Messias. ©

 

Apollos, joka saapui Korinttiin Paavalin jälkeen, oli retorisesti taitava puhuja (j. 24) ja toi mukanaan suosituskirjeitä Efeson kristityiltä (j. 27). Nämä yksityiskohdat vahvistuvat tahattomasti ja ohimennen Paavalin kirjeissä, joissa hän varoittaa Korintin seurakuntaa jakaantumasta ihailemaan kaunopuheisinta opettajaa (1. Kor. 1:12–13,17), vertaa itseään johonkuhun ”suurenmoisella puhetaidolla” varustettuun (1. Kor. 2:1,4), kertoo (1. Kor. 3:6) ensin ”istuttaneensa” korinttilaiset, joita Apollos myöhemmin ”kasteli” sekä huomauttaa, ettei hän tarvitse suosituskirjeitä (2. Kor. 3:1), kuten ”muutamat”.

Paavali tuskin tarkoittaa hyökätä henkilökohtaisesti Apollosta vastaan, mutta hän huomauttaa turhautuneena, että korinttilaisten oma toiminta on pinnallista ja typerää. Näiden tahattomasti yhteensopivien huomioiden ansiosta Apostolien tekojen itsenäinen arvo silminnäkijätodistukseen pohjautuvana selontekona vahvistuu.[3]

Kommentoi tätä katkelmaa

Apostolien teot,
luku 17
Apostolien teot,
luku 19

Viitteet

 1) Lydia McGrew, Hidden in Plain View: Undesigned Coincidences in the Gospels and Acts (DeWard Publishing, 2017), 155–156.

 2) Em. teos, 157–158 Suomalaiset kirkkoraamatut kääntävät jakeen 5 hiukan väärin; Paavali näet antautui sanan julistamiseen erityisellä tavalla vasta ystäviensä saavuttua.

 3) Em. teos, 159–162.

 

Ota yhteyttäX