Raamatun ristiriidat selviksi
Yhteenveto: Mai qa mashma lan?
luotu 15.10.2008 klo 13:53
Kuva: master1305, Freepik
Suomeksi: ”Mitä me siis tähän sanomme?” (Room. 8:31)
Minkä tahansa tarkastelun päätteeksi on hyvä muodostaa yhteenveto, joka pyrkii välittämään lukijalle täsmällisen kokonaiskuvan asioista. Kuinka ystävämme T. Mannfred Carlsson on raamattukritiikissään onnistunut?
Ensimmäisessä osassa, joka käsittää 212 kohtaa, hän
- tekee runsaasti perusteettomia oletuksia ja osoittaa omaavansa vakavasti puutteelliset tiedot asioista, joita kritisoi – noin 130 kertaa
- vääristelee tekstiä tai kääntää jakeet aiottua merkitystä vastaan irrottamalla ne asiayhteydestään – noin 70 kertaa
- vertaa virheellisesti kahta tai useampaa eri asiaa keskenään – noin 45 kertaa
- ei kykene sovittamaan useampia todistajanlausuntoja yhteen näkökulmaerojen vuoksi – noin 45 kertaa
- hämmentyy ajan kulumisesta ja tapahtumien etenemisestä – noin 20 kertaa
joten Raamatun ristiriitaisuus jää todistamatta. Mainitut puutteet on ensin korjattava.
Toisessa osassa kirjoittajan argumentit Jumalan moraalittomuudesta jäävät vaille pohjaa, koska ainoa tarjottu vertailukohta on hänen oma käsityksensä hyvästä ja oikeasta. Carlsson ei ole perehtynyt Raamatun kulttuurikontekstiin eikä näytä ymmärtävän, mitä hänen luettelemansa kohdat todellisuudessa sanovat esimerkiksi naisen asemasta tai orjuudesta. Siirtyessään moraalista tieteen tutkimiseen hän jatkaa tekstin vääristelyä ja jakeiden repimistä irti kontekstista, joka antaisi niille aiotun merkityksen.
Kolmannessa osassa saamme uuden määritelmän "objektiiviselle" ja "rationaalisen mielen omaavalle" henkilölle. Tutkittavaa tekstiä väännellään sinne tänne, sitä pilkotaan mielivaltaisesti ja sen kustannuksella viisastellaan. Kyse ei todellakaan ole Raamatun omituisuuksista.
—⚜—
Carlssonin raamattukritiikkiä ei tarvitse pelätä. Se haukkuu lujaa, muttei pure. Dokumentti voi kyllä olla "laaja", mutta attribuutti "laadukas" on poistettu sen kuvauksesta varsin aiheellisesti.[1]